marți, 30 martie 2010

Brainstorm


Brainstorming o tehnica folosita de mai toti inovatorii pentru a gasi idei .
Termenul Brainstorm s-a nascut odata cu excelenta carte "Applied Immagination" a lui Alex F. Osborn care a lansat industria cartilor despre creativitate in domeniul afacerilor.
Aceasta lectura fantastica si totodata un text clasic uitat are urumatorul mesaj:
*ai trei lucruri: fapte, idei si solutii,
*trebuie sa-ti petreci un timp de calitate cu toate trei.
Osborn a studiat care sunt mediile ce stimuleaza creativitatea oamenilor, iar acest studiu a condus la urmatoarele patru reguli de gasire a ideilor(adica patru reguli ale brainstorming-ului):
1. Produceti idei cat de multe,
2. Produceti idei cat mai nebunesti.
3. Fiecare sa construiasca pe ideile celuilalt,
4. Evitati judecatile superficiale.

Regula numarul 1 fundamenteaza obiectivul pe volum, nu pe calitate. De vreme ce nu stim ce idei au valoare pana cand nu le-am pus cap la cap sau nu ne-am jucat cu multimea de combinatii pe care ni le frunizeaza, vrem sa avem la dispozitie un orizont mai larg. Dupa Osborn, un grup de patru sau cinci persoane, bine conduse, poate gasi in permanenta idei noi pentru orice, intr-un interval de o jumatate de ora sau ora, producand 50-100 de idei inainte sa ramana in pana.

Regula numarul 2 te incurajeaza sa incalci granitele si sa spui lucruri ilogice, neasteptate si imprevizibile. In lipsa acestor reguli, ceea ce spunem este inhibat, in mod obisnuit, de teama de a nu se simti prost: daca stabilesti ca tinta excesul si il recompensezi, reusesti sa decuplezi acest filtru, deschizand calea sansei de a gasi idei cu adevarat originale. Uneori, daca se cer cele mai proate idei pentru o anume problema, se poate ajunge la situatii distractive, care, in final, va duc in locuri in care in mod obisnuit nu ati intra. Descoperirea poate porni de la orice, iar regula numarul 2 forteaza explorarea. Daca nu s-a spus nimic controversat, straniu sau stanjenitor intr-o sesiune de brainstorming, inseamna ca ati incalcat Regula numarul 2.

Regula numarul 3, ca si combinatie de inovatii a lui Dan Bricklin, din care a rezultat inventarea lui VisiCAlc, incurajeaza combinatia de idei, sa forteze gandirea creatoare prin hibrizi si hranirea ideilor. Nico ideee nu e 100% noua. Toate sunt diverse combinati sa respinga ideile de teama sa nu reproduca sau sa schimbe o idee de care a pomenit inainte altcineva. Sindromul NIA(e-inventat-aici), manifestat prin respingerea ideilor altora, este o violare evidenta a Regulii numarul 3.

In sfarsit, Regula numarul 4 ne aduce la secretul unui pusti din parc( sunt foarte creativi la locul de joaca ) . Judecata nu e necesara cand esti in explorare - nu cunoastem suficient despre posibilitatile ce se ivesc, asa ca de ce am respinge sau accepta o idee? Cand suntem in cautare de idei, cu totii vrem sa stim ca ideile noastre nu vor fi judecate decat mai tarziu. Iar daca obiectivul este volumul(Regula numarul 1), nu avem nevoie sa evaluam ideile care ne-au venit la inceput, ci doar sa le punem pe hartie, astfel incat sa poata fi explorate mai tarziu. E mult prea usor sa judeci si sa nu facem niciun rau daca ne infranam o vreme, lasandu-le acelor idei o sansa sa lupte.
Exista, insa, limite. Cand lucram in grup, intra in joc dinamica umana a situatiilor sociale. Desemnarea unei persoane cu capacitate de a facilita comunicarea face ca lucrurile sa curga mai bine si mai limpede si da garantia ca regulile sunt respectate si ca intalnirea va dura atat cat e nevoie. Atmosfera ar trebui sa fie cat mai aproape de ambianta unui teren de joaca din parc: distractie, fara stres, un timp liber in care sa incerci tot felul de lucruri, sa-ti trezesti imaginatia care dormiteaza si sa te bucuri de placerea de a vana idei noi.
Din cartea "Miturile Inovatiei" de Scott Berkun